خبرنگاران اتاق بازرگانی شیراز: فراوانی بخشنامه های بانکی صادرات را به تعطیلی می کشاند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، شیراز- خبرنگاران- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: با توجه به تنگناهای ایجاد شده از تحریم ها و بیماری کرونا برای کشور، صدور بخشنامه های متعدد و تهدیدهای بانک مرکزی، قطعا صادرکنندگان ما را دچار مشکل و صادرات ما را به سمت و سوی تعطیلی راهنمایی می نماید.

خبرنگاران اتاق بازرگانی شیراز: فراوانی بخشنامه های بانکی صادرات را به تعطیلی می کشاند

جمال رازقی در جلسه کمیسیون صنعت و رونق فراوری این اتاق در شیراز اضافه نمود: اقدامات تهدیدی بانک مرکزی در قبال صادرنمایندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در کشور شرایط صادرات را بحرانی نموده و بخشنامه های این بانک نیز بسیاری از صادرنمایندگان و فراورینمایندگان عظیم را به زودی با مشکل روبرو خواهد نمود.

وی ادامه داد: مگر می گردد بدون برگشت ارز به کشور فرایند فراوری را ادامه داد، چنین امکانی وجود ندارد که صادرنمایندگان ارز خود را به کشور وارد ننمایند چرا که ورود ارز به کشور و صادرات یک چرخه پیوسته است و صادرنماینده هم برای ادامه کار خود ملزم به رعایت این چرخه است.

او اضافه نمود: با تهدید و صدور بخشنامه اقتصاد به جایی نمی رسد و وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس توضیح داد: دولت باید برای شفافیت در مقوله صادرات سیاستگذاری و حمایت کند، راه حل عملیاتی بدهد و به صادرنمایندگان و فراورینمایندگان برای بازگرداندن ارز خود راه نشان دهد نه اینکه راه هایی را هم که بخش خصوصی ایجاد می نماید مسدود نماید.

رازقی گفت: امروز کشور به فعالیت صادرنمایندگان و فعالان مالی احتیاج دارد و امیداوریم تهدیدهای روزانه بانک مرکزی بر عزم و اراده و تلاش های صادرنمایندگان و توسعه صادرات لطمه ای وارد نکند.

وی اضافه نمود: قرار است مدیریت ارشد استان طی نامه ای به رییس جمهوری شرایط مالی و فراوری نمایندگان و صادرنمایندگان استان را تشریح کند چرا که در صورت تداوم این فرایند در کشور، صادرات روز به روز کاهش یافته و اقتصادمان نابسامان تر می گردد.

او گفت: ما در اتاق بازرگانی فارس به دنبال تهیه و ارائه راه حلهای مناسب و عملیاتی در مورد موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات صادرنمایندگان جهت ارائه به اتاق ایران هستیم و می کوشیم مسائل ارزی صادرنمایندگان را حل کنیم تا در فرایند صادرات استان کمترین خللی وارد نگردد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: بر اساس آمار، تحریم ها عامل اصلی مسائل کشور نیستند بلکه جدای از مسایل سیاسی، سیاستگذاری و مدیریت نامناسب در دوران های مختلف و دوری اقتصاد از موضوع فراوری و صادرات، به اقتصاد ضربه وارد نموده و شرایط امروز نیز گواه همین موضوع است.

رازقی اضافه نمود: همه باید برای رشد مالی، رونق واحدهای فراوریی، ایجاد اشتغال بیشتر و فراوری ثروت در خور نام کشور و استان بکوشیم.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هر سال را با هدفگذاری کارشناسی و مالی نامگذاری می نمایند که باید عدم توفیق کشور در حمایت و رونق فراوری به رغم این نامگذاری ها ریشه یابی گردد.

بانک ها ملزم به اجرای مصوبات ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری هستند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز، با اشاره به برگزاری هفتگی جلسات ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان گفت: این ستاد یک کارگروه قانونی و مصوبات آن لازم الاجراست و تمام مجموعه های مرتبط از جمله بانک ها ملزم به اجرای مصوبات آن هستند.

حمیدرضا ایزدی اضافه نمود: یکی از مهمترین درخواست هایی که در جلسه های این کارگروه مطرح می گردد بحث اقساط معوق و چک های برگشتی است که بانک ها ملزم به اجرای تصمیمات و عمل به مصوباتی که در این زمینه اتخاذ می گردد هستند.

وی ادامه داد: در بحث چک های برگشتی مصوبه بانک مرکزی این است که اگر واحد فراوریی چنین مسئله ای داشته باشد پس از تصویب در ستاد تسهیل و شورای تامین استان به بانک مرکزی اعلام گردد که تا به امروز چندین واحد استان از این ظرفیت قانونی استفاده نموده اند.

او گفت: در بحث رونق فراوری نیز تسهیلات رونق فراوری یک بحث قانونی است و جزو مواردی است که بانک ها موظف هستند حتی اگر واحدها دارای مشکل بانکی و معوقه هستند در قالب تسهیلات رونق فراوری تسهیلات را پرداخت نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1445

به "خبرنگاران اتاق بازرگانی شیراز: فراوانی بخشنامه های بانکی صادرات را به تعطیلی می کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتاق بازرگانی شیراز: فراوانی بخشنامه های بانکی صادرات را به تعطیلی می کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید