خدمات مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته به دانشجویان و استادان، 10 تفاهم نامه با مراکز صنعتی و علمی امضا شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، رئیس مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج عنوان نمود که در این مرکز خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی به دانشجویان ارائه و طرح های علمی و تحقیقاتی استادان و اعضای هیئت علمی حمایت می شوند.

خدمات مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته به دانشجویان و استادان، 10 تفاهم نامه با مراکز صنعتی و علمی امضا شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران؛ مواد مهندسی جزء جدانشدنی از زندگی انسان ها و پایه توسعه فناوری در کشورهای مختلف جهان هستند و به عنوان نیروی پیشران مالی محسوب می شوند؛ بنابراین دانش فنی فراوری و توسعه آنها از مهم ترین احتیاجهای فناوری کشور است.

مواد مهندسی پیشرفته در صنایع متعددی ازجمله الکترونیک، خودرو، هوا و فضا، نظامی و ...کاربردهای وسیعی دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. فلزات، آلیاژها، سرامیک ها، پلیمرها، کامپوزیت ها و مواد آلی پیشرفته خانواده اصلی این گروه را تشکیل می دهند.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج همزمان با ره اندازی این دانشگاه در سال 1363 پاگرفت . در دهه سوم فعالیت دانشکده، راه اندازی مرکز تحقیقات مورد توجه جدی نهاده شد و با توجه به وجود اعضای هیئت علمی متخصص، هرم هیئت علمی مناسب (استاد، دانشیار، استادیار و مربی)، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته و بی نظیر، کارکنان و کارشناسان باتجربه در امور آزمایشگاهی و کارگاهی، وجود دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی)، وجود صنایع و کارگاه های صنعتی متعدد در استان البرز و استان های همجوار و تفاهم نامه های مشترک دانشگاه و صنعت و احتیاج دانشگاه و صنعت به ارتباط با یکدیگر باعث شد تا با پیگیری های اجرا شده مجوز فعالیت مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته آذر 1394 از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ گردد.

اکنون وحید ابویی مهریزی استادیار گروه مهندسی مواد سرپرستی مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته واحد کرج را عهده دار است.

خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با همین موضوع با وحید ابویی مهریزی رئیس مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به تبادل نظر نشسته است که مشروح آن را می خوانیم:

خبرنگاران: درباره چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقاتی واحد متبوع تان شرح دهید.

ابویی مهریزی: مرکز تحقیقاتی مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با توجه به احتیاج کشور و استان البرز به تحقیق، توسعه و فراوری این دسته از مواد سال 1394 راه اندازی شده است.

اهداف راه اندازی این مرکز در بخش علمی و تحقیقاتی؛ افزایش ارتباط علمی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های کشور، افزایش تعداد مقالات ISI , ISC و علمی پژوهشی، افزایش ارتباط علمی با استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور، پاسخگویی به احتیاجهای علمی استادان و دانشجویان، توسعه ارتباط با صنایع کشور و منطقه، افزایش تعداد طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی، افزایش طرح های پژوهشی برون دانشگاهی، توسعه روابط بین الملل و تبادل محقق و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه ها و مؤسسات علمی و پژوهشی خارج از کشور بوده است.

اهداف آموزشی مرکز نیز شامل توسعه دوره های کارشناسی ارشد، توسعه دوره های دکتری تخصصی(به خصوص پژوهش محور) و توسعه دوره های پسادکتری بوده و اهداف مالی با رویکرد تجاری سازی نیز عقد قراردادهای همکاری با واحدهای صنعتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و علمی تحقیقاتی مورد احتیاج صنایع کشور و دانشجویان، اجرای طرح های پژوهشی برون دانشگاهی و سرویس دهی خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی را دربرمی گیرد.

خبرنگاران: چه مأموریت یا مأموریت هایی برای این مرکز تعریف شده و آیا اکنون در انجام مأموریت ها فعال بوده است؟

ابویی مهریزی: مهم ترین مأموریت این مرکز تحقیقاتی تحقیق و توسعه مواد پیشرفته در حوزه های مختلف صنعتی، پزشکی، دارویی و ...، ایجاد دانش فنی، تجاری سازی محصولات و مواد پیشرفته و یاری به توسعه و تحقیقات مجموعه های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه بوده که اکنون با امکانات پیشرفته آزمایشگاهی و کارگاهی و اعضای هیئت علمی توانمند در حال فعالیت است.

خبرنگاران: چه فعالیت هایی در این مرکز تحقیقاتی اجرا شده و دستاورد یا دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تا به امروز چه بوده است؟

ابویی مهریزی: از مهم ترین فعالیت های این مرکز می توان انجام 10 طرح پژوهشی داخلی و برون دانشگاهی، همکاری در اجرای خاتمه نامه های دانشجویی کارشناسی ارشد و رساله های دکتری، همکاری در توسعه مجله Journal of Environmental Friendly Materials، حضور مؤثر در جلسات و کارگروه های پژوهشی دستگاه های اجرایی استان، ارائه مقالات متعدد توسط اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات در مجلات ISI ،ISC، علمی پژوهشی و کنفرانس های ملی، چاپ هفت عنوان کتاب تخصصی در حوزه مواد پیشرفته، راه اندازی دو گروه پژوهشی مواد و انرژی های نو و متالورژی ساخت و فراوری، برگزاری دو مورد همایش کشوری و مسابقات متالوگرافی، برگزاری پنج کارگاه پژوهشی و بازدید از صنایع و ... را نام برد.

از مهم ترین دستاوردهای این مرکز نیز می توان فراوری مایع آبگریز برای پاکسازی سطوح آجری بر پایه نانو و استحصال فلز نیکل از پسماندهای صنعتی را ذکر کرد.

فلز تحریمی نیکل از پسماندهای صنعتی فراوری شد

نانوپوشش آبگریز در دسترس صاحبان صنایع فراوریی و ساختمانی

خبرنگاران: تعامل نهادها و مراکز مربوط به این مرکز با شما چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم نامه ای برای همکاری اجرا شده است؟

ابویی مهریزی: تعامل با مراکز صنعتی مانند شرکت شهرک های صنعتی استان البرز، شرکت ملی گاز استان البرز، شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی استان البرز، شرکت توزیع نیروی برق استان البرز، مرکز تحقیقات راه آهن، انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران فقط بخشی از ارتباطات ایجادشده توسط مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته واحد کرج بوده و در این خصوص بیش از 10 تفاهم نامه با مراکز صنعتی و علمی منعقد شده است.

خبرنگاران: صندلی خاتمه نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در این مرکز چگونه است؟

ابویی مهریزی: این مرکز از تمام خاتمه نامه ها و رساله های دکتری مرتبط با حوزه مواد پیشرفته حمایت می نماید و اکنون در حال ارائه خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی به هفت دانشجوی کارشناسی ارشد است، طرح های علمی و تحقیقاتی استادان و اعضای هیئت علمی نیز که منجر به فراوری دانش فنی و یا محصول قابل تجاری شدن باشد، مورد حمایت کامل مرکز تحقیقات قرار می گیرد و اکنون نیز سه طرح پژوهشی-کاربردی استادان در این مرکز در حال اجرا است.

خبرنگاران: فعالیت این مرکز را چگونه ارزیابی می کنید و آیا می تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نگردد؟

ابویی مهریزی: فعالیت مرکز بسیار خوب و هدفمند و طبق برنامه ریزی های انجام شده است و این فعالیت ها در سال آینده با سرعت رشد بیشتری هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ادامه می یابد.

خبرنگاران: آیا در دوران کرونا مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته پیروز به فراوری محصول در مبارزه با این ویروس شده است؟

ابویی مهریزی: بله، در دوران کرونا دو طرح فراوری نانو حامل دارویی برای درمان کرونا و طراحی و ساخت ماسک های ژله ای پلیمری با قابلیت تعویض فیلتر نانویی ارائه شدند که هر دو طرح در مرحله آنالیز برای سرمایه گذاری و فراوری هستند.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1573

به "خدمات مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته به دانشجویان و استادان، 10 تفاهم نامه با مراکز صنعتی و علمی امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته به دانشجویان و استادان، 10 تفاهم نامه با مراکز صنعتی و علمی امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید