سفره امام رضا(ع) شاخص ترین سفره ایرانی در طول تاریخ است

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برکات سفره مهمانسرای حضرت رضا(ع)، گفت: در طول سالیان گذشته زائران زیادی از حضور در این سفره بهره مند شدند و شاخص ترین و تأثیرگذارترین سفره ایرانی در طول تاریخ به شمار می رود.

سفره امام رضا(ع) شاخص ترین سفره ایرانی در طول تاریخ است

اگر علاقمند به سفر با بهترین رزرو تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، مرتضی رحمانی موحد در مراسم اختتامیه چهارمین رویداد سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری که در هتل میثاق مشهد برگزار گردید، با اشاره به برگزاری سه رویداد قبلی با این عنوان، اظهار کرد: رویداد چهارم در ماه محرم با رویکرد توجه به آیین های مذهبی- سنتی و سفره هایی که مختص این مناسبت ها است، برگزار گردید.

وی با بیان اینکه سفره ایرانی قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: این سفره سرشار از عطوفت، مهربانی و صمیمیت است. سفره ایرانی نقش و حاکمیت خود را در همه ابعاد زندگی ایرانیان اعمال می نماید، سفره های افطار، سحر، نذری و عقد همه حکایت از فرهنگ ها و آداب مختلفی دارد که نسل به نسل منتقل شده و پیغام ها و ارزش های زیادی را برای ایرانیان تداعی می نماید.

رحمانی موحد یادآور شد: سفره تنها مکان غذا خوردن نیست، بلکه سفره ای که امروز پهن شده است و در ایستگاه چهارم آن قرار داریم، می خواهد علاوه بر ایجاد فرهنگ گردشگری برای سفر در راستای تعاملات فرهنگی جاذبه ایجاد نموده و قدمت تاریخی ایرانیان را به نمایش بگذارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه اثرگذاری فرهنگی را باید به وسیله سفره ایرانی به گردشگران نشان دهیم، اعلام نمود: در حال حاضر غذا و خوراک یک پنجم از سهم سفر و هزینه های سفر در مقصد را تشکیل می دهد و ضروری است به این بخش از سفر توجه ویژه داشته باشیم زیرا این خوراک های سنتی بخشی از فرهنگ، ارزش و تاریخ ایران هستند.

وی سفره های ایرانی را در دهه های گذشته حاوی ارزش ها و انتقال پیغام های تاریخی و فرهنگی زیادی دانست و اضافه نمود: نسل بزرگ ایرانی به نسل کوچک امروز آموخته است که چگونه در کنار هم با ناملایمات کنار بیاید.

رحمانی موحد در مورد اهداف چهارمین رویداد سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری، گفت: این سفره اکنون با هدف توسعه فرهنگ گردشگری گسترانیده شده است. علاوه بر این تاثیرگذاری در شبکه منطقه ای، حمایت از تنوع فرهنگی در کشور، احیای غذای سنتی و بومی و تبدیل آنان به یک صندلی گردشگری، استاندارد و رتبه بندی غذاها و... از دیگر اهداف ما در برگزاری این برنامه بوده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه جشنواره غذای ایرانی سرآغاز تحولی بزرگ در توسعه پایدار گردشگری خواهد بود، توضیح داد: بخشی از فرآیند تاریخی و فرهنگی را باید به وسیله سفره ایرانی در توسعه گردشگری نشان دهیم، خوشبختانه چهارمین رویداد سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در شهری برگزار گردید که بزرگترین و تأثیرگذارترین سفره را در بین سفره های ما در خود جای داده است و آن سفره امام رضا(ع) است.

وی با اشاره به برکات این سفره، مطرح کرد: روزانه سفره امام رضا(ع) پهن می گردد و در طول تاریخ زائران زیادی از حضور در این سفره بهره مند می شوند. این سفره در ماه رمضان روزانه میزبان 12 هزار نفر بوده است، بنابراین شاخص ترین و تأثیرگذارترین سفره در طول تاریخ بوده است.

رحمانی موحد ادامه داد: مشهد در رابطه با ظروف غذا نیز دارای هویت مختص به خود است، به عنوان مثال در این شهر سنگ برکت یا همان هرکاره در پخت و عرضه غذا استفاده می گردد که این روزها با نام دیزی سنگی شناخته شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه باید به معرفی و پخت شاخص ترین غذاها در کلیه استان ها بپردازیم، اظهار کرد: به همین دلیل سلسله رویدادهایی در 8 منطقه کشور پیش بینی شده است. 4 استان، میزبان این رویداد و جشنواره بودند و امیدواریم این جشنواره ایستگاهی برای حضور ایران در صحنه گردشگری بین المللی باشد.

وی به تاثیرات غذاهای سنتی در جذب گردشگر از کشورهای مختلف اشاره و بیان نمود: این نوع گردشگری، از نظر مالی و فرهنگی سهم بزرگی را در جهان به خود اختصاص می دهد لذا ما باید سهم خود را از این رویکرد و سیاست افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 996

به "سفره امام رضا(ع) شاخص ترین سفره ایرانی در طول تاریخ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره امام رضا(ع) شاخص ترین سفره ایرانی در طول تاریخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید