طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر آغاز گردد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر آغاز گردد.

طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر آغاز گردد

نشست آنالیز بازسازی و بازسازی پل تاریخی لاتیدان با حضور احمد مرادی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد محسنی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان و مدیران شرکت های پالایش نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج فارس، فولاد، تایدواتر، فولاد کاوه جنوب، پالایشگاه نفت آفتاب، بنادر و دریانوردی، اتاق بازرگانی، بنا گستر کرانه و آلومنیوم المهدی و فعالان حوزه میراث فرهنگی به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار گردید.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در حاشیه این نشست گفت: پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی ارزشمند در کشور است که عملیات بازسازی و بازسازی آن به زودی شروع می گردد تا مردم بتوانند از این بنای تاریخی منحصر بفرد که طولانی ترین پل ایران به شمار می آید، تماشا نمایند.

او اضافه نمود: ایجاد راه دسترسی و لایروبی رودخانه برای جلوگیری از آسیب های بعدی به پل لاتیدان را با استفاده از منابع استانی به وسیله اداره کل راهداری استان و آب منطقه ای انجام خواهیم داد اما برای بازسازی و بازسازی باید در استان تقسیم کار صورت گیرد.

دوستی اظهار کرد: برآورد دقیق و طرح اولیه بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید به صورت کارشناسی آماده و اراضی پیرامونی نیز به عنوان پشتیبان برای طرح احیای این پل شناسایی گردد.

استاندار هرمزگان عنوان نمود: طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر شروع گردد و صنایع استان هرمزگان نیز در این طرح مشارکت داشته باشند و به موازات بازسازی نیز با استفاده از مشاور، طرح جامع آن نیز آماده گردد.

محمد محسنی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیز در این نشست گفت: پل تاریخی لاتیدان با فاصله 50 کیلومتری غرب بندرعباس به سمت لارستان، در راهبردی ترین نقطه از جاده تاریخی ادویه، احداث شده است.

او با اشاره به اینکه این اثر نزدیکترین بنای تاریخی به منطقه صنعتی غرب بندرعباس است که بر روی رودخانه کل حدفاصل سه روستای نیمه کار، آرابی و لاتیدان قرار گرفته است، اظهار کرد: پل لاتیدان با قدمتی افزون بر 500 سال صدرنشین لیست طولانی ترین پل های تاریخی ایران است.

محسنی عنوان نمود: معماری منحصر بفرد آن با استفاده از مصالح بومی اقلیم کرانه های خلیج فارس یعنی سنگ و ساروج ساخته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه پل لاتیدان طولانی ترین پل در خاورمیانه است، اضافه نمود: کاروان های بازرگانی جاده تاریخی ادویه برای عبور از رودخانه، 233 دهانه این پل را پیمایش می نموده اند.

او عنوان نمود: از 1200 متر این اثر، 270 متر ضلع غربی و 147 متر در ضلع شرقی به جای مانده است که قابلیت بازسازی و بازسازی را دارد.

محسنی تأکید کرد: بازسازی پل تاریخی لاتیدان انتظار جدی کنشگران اجتماعی، دوستداران تاریخ و تمدن و فعالان گردشگری است.

پل لاتیدان در سال 1377 به شماره 2005 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1403 بروزرسانی: 9 مهر 1403 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2672

به "طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر آغاز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بازسازی و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع تر آغاز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید