ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور 4 برابر می گردد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی از 3 پروژه راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت شامل رونمایی از نقشه راه افزایش ظرفیت ترانزیت بین الملل در راستا تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه و تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای شبکه انتقال کشور به ظرفیت 20 ترابیت با استفاده از توان داخلی و شبکه سیگنال رسانی زمینی صداوسیما به تمام نقاط کشور بعدازظهر امروز چهارشنبه در وزارت ارتباطات برگزار گردید.

ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور 4 برابر می گردد

در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ما در دولت سیزدهم در پی توسعه یک شبکه با کیفیت و پرسرعت در سراسر کشور هستیم، گفت: بهره برداری از پروژه سیگنال رسانی زمینی نشان داد که توانایی انجام یک کار بزرگ گروهی و بین دستگاهی در کشور وجود دارد.

وی اضافه نمود: اگر چه به نظر می رسد که کار گروهی در فرهنگ ما کمتر نهادینه شده است، اما هم اکنون شاهد هستیم که یک کار بزرگ در تعامل و همکاری دستگاه های مختلفی از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، رسانه ملی، شرکت نفت، راه آهن، شهرسازی و مخابرات در سطح مدیریتی به نتیجه رسیده و مردم از نعمات آن بهره مند شده اند.

درخواست زارع پور از جبلی برای اشتراک گذاری زیرساخت های برودکست

زارع پور با اشاره به اینکه در پروژه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما، برودبند به یاری برودکست آمد و زمینه پخش مناسب سیگنال های تلویزیونی را مهیا کرد، اظهار امیدواری کرد که در ادامه نیز رسانه ملی با اشتراک گذاری زیرساخت های برودکست، امکان افزایش ظرفیت دیتا در کشور را فراهم کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با روحیه تعاملی که در آقای جبلی رئیس رسانه ملی دیده می گردد، حتماً می توان از ظرفیت حداکثری وزارت ارتباطات و صدا و سیما در حوزه های مختلفی از سرویس و زیرساخت، استفاده کرد، اضافه نمود: قطعاً رسانه ملی می تواند به یاری توسعه سکوهای پلتفرمی داخل کشور بیاید. این سازمان می تواند در حوزه فرهنگ سازی فناوری اطلاعات نقش کلیدی داشته باشد و ما هم آمادگی داریم در عین حداکثر استفاده از ظرفیت ها، حداقل چالش ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همه کوشش ها باید صورت بگیرد تا مردم از ارتباطات با کیفیت استفاده نمایند و اراده دولت همین است. کما اینکه امروز نیز دستور ویژه رئیس جمهوری به ما اعلام شد که دسترسی با کیفیت برای مردم فراهم کنیم.

زارع پور با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات می تواند بستر حل بسیاری از مسائل باشد، اعلام کرد: زیرساخت رسیدن به ارتباطات با کیفیت، ایجاد یک شبکه پرسرعت در کشور است که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات نیز به آن اشاره شده است. از این رو ما حدود 10 روز پیش پروژه فیبرنوری نقاط را برای تحقق این هدف، استارت زدیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیم میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت آماده واگذاری به متقاضیان در دو استان است، گفت: ما شرایطی را فراهم می آوریم تا هر کسب و کار و کاربری که احتیاج به اتصال فیبر داشت، بتواند از این امکان استفاده کند. این پروژه در بسیاری از کشورها یک برنامه ریزی 10 ساله است اما ما اراده نموده ایم که آن را ظرف 3 سال آینده به اتمام برسانیم.

ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور 4 برابر می گردد

وزیر ارتباطات لازمه تحقق پروژه فیبرنوری نقاط را تقویت ظرفیت شبکه انتقال در داخل استان ها و شبکه بین استانی زیرساخت ارتباطات کشور بیان کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت زیرساخت شبکه بین استانی کشور 32 ترابیت است که تقریباً 3 برابر اندازه ترافیکی است که در شبکه در حال گردش است. اما با توجه به اینکه پروژه فیبرنوری نقاط، سرعت دسترسی را چند صد مگابیتی می نماید، لزوم توسعه این زیرساخت از هم اکنون احساس شده است.

وی گفت: از این رو امروز قرارداد توسعه ظرفیت انتقال شبکه داخلی کشور را به امضا رساندیم و برای اولین بار قرار است با استفاده از تجهیزات کاملاً بومی، 20 ترابیت به حجم ظرفیت شبکه فعلی اضافه نموده می گردد.

زارع پور اظهار امیدواری کرد: سال آینده در همین زمان، بهره برداری از این افزایش ظرفیت افتتاح و قرارداد برای پروژه بعدی با ظرفیت بخش خصوصی و توان داخلی به امضا برسد.

به گفته وی، مطابق برنامه ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی داخل کشور به 4 برابر شرایط فعلی یعنی 120 ترابیت تا خاتمه دولت سیزدهم می رسد.

برنامه ریزی برای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا

وزیر ارتباطات با رونمایی از نقشه راه افزایش ظرفیت ترانزیت بین الملل برای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم 40 درصد به ظرفیت ترانزیت ترافیکی کشور اضافه نموده شده است. در برنامه داریم که ظرفیت ترانزیت دیتا کشور را تا خاتمه دولت به 4 ترابیت برسانیم که امروز به 50 درصد این هدف رسیده ایم.

وی با بیان اینکه اگر همه پای کار بیایند جای افزایش بیشتر ظرفیت وجود دارد، گفت: این ظرفیت ها را فراهم نموده ایم تا به هاب ترافیکی منطقه تبدیل شویم.

زارع پور در شرح این هدف تاکید نمود: ایران به واسطه شرایط جغرافیایی که دارد امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست. به طور قطع ترافیکی که از بستر ایران و از راستا زمینی خاک سرزمین ما عبور می نماید کیفیت بهتری نسبت به راستا دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد.

وی گفت: ما باید از این مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشورمان استفاده کنیم و در عین حال که احتیاج کشور را برای ارتباطات با کیفیت فراهم می کنیم، کیفیت این ارتباطات را برای منطقه هم ارتقا دهیم. با توان و انگیزه ای که در میان همکارانمان وجود دارد قطعاً به این نقطه دست پیدا خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2420

به "ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور 4 برابر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور 4 برابر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید