مروری بر وضعیت صادرات نفت ایران در سال آینده

به گزارش تور ارمنستان ارزان، اعطای معافیت به هشت مشتری نفت ایران که ازسوی آمریکا به این کشورها داده شده بود، از ابتدای سال میلادی جدید شروع شده است. این درحالی است که براساس آخرین آمار، میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته اما کارشناسان پیش بینی نموده اند احتمال افزایش آن با توجه به معافیت های آمریکا وجود دارد.

مروری بر وضعیت صادرات نفت ایران در سال آینده

به گزارش خبرنگاران، آمریکا به فاصله دو روز مانده به شروع تحریم های نفتی علیه ایران که براساس آن، هیچکدام از مشتریان نفت ایران حق ادامه خرید از ایران را نداشتند، خاطرنشان کرد به هشت مشتری نفت ایران معافیت شش ماه برای ادامه واردات از ایران می دهد، به شرطی که این کشورها به مرور و طی شش ماه وابستگی خود به نفت ایران را کاهش دهند.

تصمیم آمریکا درحالی از ابتدای سال نوی میلادی به اجرا درآمده که پیش از سال نو و طی چند ماه گذشته، میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته است. زیرا مشتریان میزان خرید نفت از ایران را کاهش دادند و برخی از آن ها از جمله کره جنوبی به صفر رساندند.

کاهش صادرات نفت ایران به آسیایی ها

اما طبق آخرین آمار واردات نفت خریداران بزرگ آسیایی در ماه نوامبر که تحریم های آمریکا علیه تهران شروع شد، 12.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. آمار رهگیری کشتی و دولتی نشان داد چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه گذشته حدود 664 هزار و 800 بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با نوامبر سال 2017 به میزان 12.7 درصد کاهش داشت.

واردات کره جنوبی در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی صفر ماند و ژاپن نیز مانند کره جنوبی وارداتی از ایران نداشت، در حالی که واردات هند در نوامبر حدود 40 درصد در مقایسه با ماه اکتبر کاهش پیدا کرد.

اما کارشناسان بر این باورند که واردات نفت آسیا از ایران از ماه دسامبر رو به رشد خواهد گذاشت زیرا آمریکا به هشت خریدار بزرگ نفت ایران برای ادامه واردات به مدت 180 روز معافیت داده است. واردات نفت چین از ایران هم در نوامبر به حدود 390 هزار بشکه در روز رسید که بالاتر از حدود 247 هزار بشکه در روز در اکتبر بود.

سینوپک که بزرگ ترین خریدار چینی نفت ایران است، خرید نفت ایران را مدت کوتاهی پس از این که چین از تحریم های آمریکا معافیت گرفت، شروع کرد و شرکت ملی نفت چین (CNPC) نیز فراوری نفت ایران را در دسامبر بالا برد. ژاپن و کره جنوبی آماده از سرگیری واردات نفت ایران در اوایل سال 2019 می شوند. انتظار می رود هند نیز ماهانه 1.25 میلیون تن یا 9 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کند.

میزان صادرات ایران به شرایط بازار بستگی دارد

در این باره، مرتضی بهروزی فر در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به معافیت آمریکا به هشت مشتری نفت ایران، اظهار کرد: معافیتی که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران داده، باعث افزایش میزان صادرات نفت ایران در سال میلادی جدید خواهد شد اما با توجه به این که برخی معتقدند این معافیت در آینده کم خواهد شد، بعید می دانم سطح صادرات نفت ایران به قبل برسد.

وی اضافه کرد: سقف معافیت حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه است که برخی واردنماینده ها هم ترجیح می دهند خود را با وضعیت کنونی سازگار نمایند تا بعدا دچار مشکل نشوند. یک مشکل حجم صادرات و مشکل بعدی مساله انتقال پول است که بعید می دانم به راحتی قابل حل باشد.

این کارشناس حوزه انرژی درباره احتمال تمدید معافیت های آمریکا نیز گفت: این موضوع به وضعیت بازار بستگی دارد؛ اوپک و غیراوپک توافق کردند یک میلیون 200 هزار بشکه از فراوری خود کم نمایند. اگر بازار بخواهد طبق روال پیش برود و افزایش تقاضا طبق پیش بینی های اجرا شده، صورت بگیرد، سال آینده صادرات ایران کاهش خواهد یافت. اما اگر اقتصاد دنیا در سال 2019 اقتصاد پویایی باشد که افزایش تقاضای نفت بیش از حد معمول باشد، بازار به نفت ایران هم احتیاج خواهد داشت و حذف نفت ایران سخت تر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 357

به "مروری بر وضعیت صادرات نفت ایران در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر وضعیت صادرات نفت ایران در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید