چین، هند و کره جنوبی 833 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران: رویترز طی گزارشی تفصیلی از مشتریان آسیایی نفت ایران نوشت حجم کل واردات نفت چین، هند و کره جنوبی از ایران در فاصله دسامبر تا آوریل 2013 در مقایسه با دوره شش ماهه قبلی تقریبا بدون تغییر در سطح 833 هزار بشکه در روز باقی مانده است.

چین، هند و کره جنوبی 833 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، هند از ماه دسامبر واردات نفت از ایران را حدود یک پنجم کاهش داده، که بیشترین کاهش حجم واردات در بین مشتریان آسیایی نفت ایران است. هدف از این اقدام هند افزایش شانس برخورداری از معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران ارزیابی شده است.

تحریم ها پالایشگاه های هندی را مجبور نموده تا واردات از ایران را کاهش دهند، زیرا شرکت بیمه عمومی هند اعلام نموده که شرکت های بیمه اتکایی اروپایی حاضر به پوشش پالایشگاه های استفاده نماینده از نفت ایران نیستند.

شرکت های بیمه هندی برای پوشش بیمه ای پالایشگاه ها به شرکت های بیمه اتکایی خارجی که اکثرا در اروپا و آمریکا قرار دارند وابسته اند.

آمریکا در ماه ژوئن معافیت 180 روزه مشتریان آسیایی نفت ایران را که خرید نفت از این کشور کاهش داده باشند، تمدید خواهد نمود. این معافیت ها به این کشورها اجازه می دهد تا بدون ریسک محروم شدن از سیستم اقتصادی آمریکا به واردات از ایران ادامه دهند.

شرکت های هندی مایل به ادامه استفاده از نفت ایران در پالایشگاه هایی هستند که برای پالایش نفت ایران تنظیم شده اند و هرگونه تغییر در آنها نیازمند انجام آزمایشات طولانی و دگرگونی در روند فراوری فرآورده های نفتی شان است.

یک منبع دولتی هند گفت: ما امیدواریم که هند بتواند معافیت خود را تمدید کند، به همین دلیل مجبور شده ایم که واردات نفت از ایران را کاهش دهیم.

مقامات چینی نیز که کشورشان واردات نفت از ایران را نسبت به دوره معافیت قبلی 3 درصد کاهش داده، انتظار دارند که معافیتشان تمدید گردد. کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را افزایش داده و در حال اعزام هیئتی به آمریکا برای گفت وگو در خصوص ادامه معافیت از تحریم های ایران است.

معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران تا کنون دوبار به کشورهای چین، هند، کره جنوبی و سایر مشتریان آسیایی نفت ایران اعطا شده است. ژاپن، دیگر مشتری مهم نفت ایران برای سومین بار از تحریم ها معاف شده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، هنوز زود است که بخواهیم بگوییم مشتریان آسیایی ایران ماه آینده بار دیگر از تحریم ها معاف خواهند شد یا نه.

بر اساس آنالیز های رویترز، حجم کل واردات نفت چین، هند و کره جنوبی از ایران در فاصله دسامبر تا آوریل در مقایسه با دوره شش ماهه قبلی تقریبا بدون تغییر در سطح 833 هزار بشکه در روز باقی مانده است.

حجم روزانه واردات نفت این سه کشور از ایران در شش ماهه قبلی 15 درصد نسبت به بازه زمانی دسامبر تا می سال گذشته کاهش یافته بود.

در این میان بزرگترین برندگان بازار نفت که توانسته اند خلا ناشی از کاهش صادرات نفت ایران را پر نمایند، عراق، لیبی و کشورهای صادر نماینده نفت در آمریکای جنوبی بوده اند.

چین در بازه زمانی دسامبر تا آوریل، به طور متوسط روزانه 440هزار و 800 بشکه نفت از ایران وارد کرد که کمتر از واردات روزانه 445 هزار بشکه ای در شش ماهه قبل از آن بود. نسبت به یک سال قبل، واردات روزانه نفت چین از ایران حدود 6 درصد افزایش یافته و این در حالی است که بارگیری نفت ایران در سه ماهه ابتدایی 2012 به دلیل اختلافات بر سر مفاد قراردادهای نفتی با چین، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود.

پکن همیشه اعلام نموده که مخالف اعمال تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است. با این حال، چین، سال گذشته واردات نفت خود از ایران را نسبت به سال 2011، حدود 21 درصد کاهش داد.

واردات چین در ماه آوریل از ایران 371 هزار و 500 بشکه در روز بود. احتمالا در سال 2013، واردات نفت چین از ایران 5 تا 10 درصد دیگر کاهش خواهد یافت و این برای معافیت از تحریم های آمریکا کافی به نظر می رسد.

بر اساس آمارهای رویترز، هند در بازه زمانی دسامبر تا آوریل، روزانه 224 هزار و 532 بشکه نفت از ایران وارد کرد که کمتر از واردات روزانه 270 هزار و 380 بشکه ای این کشور از ایران در شش ماهه پیش از آن بود. واردات نفت هند از ایران در مقایسه با یک سال قبل، حدود 40 درصد کاهش یافته است.

براورد شده که واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل حدود 123 هزار بشکه در روز باشد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در بازه زمانی دسامبر تا آوریل، به طور متوسط 167 هزار و 649 بشکه در روز بود که 45 درصد نسبت به شش ماهه قبلی افزایش نشان می دهد. واردات کره جنوبی از ایران نسبت به یک سال قبل 9 درصد کاهش داشته است.

واردات کره جنوبی از ایران با شش ماهه قبلی قابل مقایسه نیست، زیرا این کشور در ماه آگوست و سپتامبر سال گذشته هیچ نفتی از ایران وارد ننموده است. واردات کره جنوبی از ایران در ماه آوریل احتمالا حدود 190هزار بشکه در روز بوده است.

یک منبع مطلع به رویترز گفت انتظار می رود هیئتی از کره جنوبی در اواخر ماه می به امریکا سفر کند و در خصوص معافیت این کشور از تحریم های ایران با مقامات آمریکایی گفت وگو کند.

به گفته این منبع، احتمالا کره جنوبی متعهد خواهد شد که در شش ماهه بعدی 20 درصد واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد، تا بتواند همانند ژاپن، از تمدید معافیت خود بهره مند گردد.

در شش ماهه منتهی به ماه فوریه، یعنی یک ماه پیش از تمدید معافیت ژاپن برای سومین دوره متوالی، واردات نفت این کشور از ایران در مقایسه با شش ماهه قبلی، 31 درصد افزایش یافت و به 200 هزار بشکه در روز رسید.

اما واردات نفت ژاپن از ایران نسبت به یک سال قبل، یک سوم کاهش یافت. ژاپن همچنین در نیمه دوم سال 2012 به مدت یک ماه واردات نفت از ایران را متوقف نموده بود.

ژاپن احتمالا در ماه آوریل حدود 179 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد نموده است. توکیو میخواهد سال جاری واردات نفت از ایران را نسبت به یک سال قبل 15 درصد کاهش دهد.

66

منبع: تسنیم
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 817

به "چین، هند و کره جنوبی 833 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین، هند و کره جنوبی 833 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید