مصرف همزمان کدام ویتامین ها و مواد معدنی توصیه نمی گردد؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، امروزه، بسیاری از بزرگسالان هر روز یک نوع مکمل غذایی مصرف می نمایند. برخی از افراد معتقدند که مکمل ها کمبودهای رژیم غذایی را جبران می نمایند و گروه دیگری از مردم بر این باورند که این محصولات می توانند بخش خاصی از بدن را تقویت نمایند و خطر بیماری را کاهش دهند.

مصرف همزمان کدام ویتامین ها و مواد معدنی توصیه نمی گردد؟

اگرچه مکمل ها مزایای مختلفی دارند، اما کارشناسان می گویند استفاده هوشمندانه از این محصولات و توجه به زمان مصرف آن ها مهم است. برای مثال، مصرف همزمان همه مکمل ها ممکن است به تداخل ویتامین ها و مواد معدنی منجر گردد، روی قدرت یا میزان جذب مواد مغذی تاثیر بگذارد یا حتی عوارض خطرناکی ایجاد کند.

اگر مکمل مصرف می کنید یا می خواهید این محصولات را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، مقاله امروز خبرنگاران مگ را از دست ندهید. در این مقاله شرح می دهیم که اجتناب از مصرف همزمان کدام مکمل ها لازم است.

تداخل ویتامین ها و مواد معدنی؛ کدام مکمل ها اثربخشی هم را کاهش می دهند؟

بدن شما هر روز به میزان تعیینی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف احتیاج دارد. پیروی از رژیم غذایی سالم برترین راه برای تامین احتیاجهای تغذیه ای بدن است، اما این برای همه افراد امکان پذیر نیست؛ بنابراین، برخی از مردم برای حفظ سلامتی باید از مکمل های غذایی استفاده نمایند.

برخی از مکمل های غذایی نباید با هم مصرف شوند، چون ممکن است اثربخشی یکدیگر را خنثی نمایند. در ادامه مطلب، به تعدادی از این تداخلات اشاره شده است.

1. کلسیم و آهن

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است و زمانی ایجاد می گردد که شما به میزان کافی غذاهای غنی از آهن دریافت نکنید. به افراد مبتلا به این بیماری معمولا توصیه می گردد مصرف غذاهای حاوی آهن مثل گوشت گاو و حبوبات را افزایش دهند و در صورت لزوم از مکمل استفاده نمایند.

کلسیم یک ماده معدنی مهم برای سلامت استخوان ها است، اما مصرف مکمل آن می تواند جذب مکمل آهن را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل باید بین زمان مصرف مکمل آهن و مکمل کلسیم حداقل 2 ساعت فاصله در نظر بگیرید. راه چاره ساده این است که یکی از آن ها را صبح و دیگری را عصر مصرف کنید. مکمل کلسیم برای افزایش جذب بهتر است همراه با غذا مصرف گردد، در حالی که مکمل آهن با معده خالی بهتر جذب می گردد.

2. کلسیم و منیزیم

این مکمل ها هم می توانند روی جذب یکدیگر در روده تاثیر بگذارند و اثربخشی هم را کاهش دهند. اگر از هر دو مکمل استفاده می کنید، آن ها را در ساعات مختلف روز مصرف کنید.

3. مس و روی

مس و روی (زینک) هر دو از مواد معدنی مهم هستند که بیشتر مردم می توانند آن ها را به میزان کافی به وسیله رژیم غذایی دریافت نمایند. مس به رشد مغز، سلامت سیستم عصبی و ساخت بافت های مهم بدن یاری می نماید و روی در التیام زخم ها نقش دارد.

در صورت مصرف همزمان، روی و مس برای جذب در روده با یکدیگر رقابت می نمایند و معمولا روی در این رقابت برنده است. افرادی که میزان زیادی مکمل روی مصرف می نمایند ممکن است دچار کمبود مس شوند. اگر به هر دو ماده مغذی احتیاج دارید، در پی محصولی باشید که حاوی نسبت متعادل روی و مس باشد یا مکمل ها را در ساعات مختلف روز و با فاصله حداقل 2 ساعت مصرف کنید.

یکی از منابع روی، کرم دندان مصنوعی (چسب دندان مصنوعی) است. اگر از کرم دندان مصنوعی استفاده می کنید و دچار مسائل عصبی شده اید، ممکن است کمبود مس داشته باشید.

4. ویتامین B12 و ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری برای سلامت سیستم ایمنی است. ویتامین B12 به حفظ عملکرد سیستم عصبی و تشکیل گلبول های قرمز خون یاری می نماید. مطالعات نشان داده اند که مصرف همزمان این دو مکمل ممکن است جذب ویتامین B12 را کاهش دهد. بنابراین، کارشناسان توصیه می نمایند آن ها را حداقل با 2 ساعت فاصله مصرف کنید.

از کدام مکمل ها باید بااحتیاط استفاده کرد؟

مصرف همزمان برخی از مکمل های غذایی در دوزهای بالا ممکن است به بروز عوارض جدی منجر گردد، از جمله:

1. ویتامین C و آهن

ویتامین C جذب آهن را در بدن افزایش می دهد که این می تواند چیز خوبی باشد. با این حال، مصرف مکمل ویتامین C در دوزهای بالا ممکن است در طولانی مدت به مسمومیت با آهن منجر گردد. اگر به هر دو مکمل احتیاج داشته باشید، معمولا متخصصان توصیه می نمایند که بین آن ها حداقل 2 ساعت فاصله بیندازید.

2. ویتامین K و ویتامین E

ویتامین K نقش مهمی در انعقاد خون بازی می نماید. اگر پزشک مصرف مکمل ویتامین K را برای یاری به لخته شدن خون توصیه نموده است، از مصرف دوزهای بالای ویتامین E خودداری کنید. چون ممکن است اثرات ویتامین K را خنثی کند. در حقیقت، مکمل ویتامین E با دوز بیش از 800 واحد بین المللی می تواند در لخته شدن خون اختلال ایجاد نموده و خون شما را رقیق تر کند.

3. تداخل ویتامین های E ،C ،B3 و بتا-کاروتن

مصرف مولتی ویتامین حاوی نیاسین (ویتامین B3) معمولا در ترکیب با سایر مواد مغذی بی خطر است. با این حال، اگر برای کنترل کلسترول از مکمل نیاسین و دارو استفاده می کنید (به ویژه سیمواستاتین)، باید از مصرف مکمل ویتامین C، ویتامین E و بتا-کاروتن (ویتامین A) خودداری کنید. چون تحقیقات نشان داده اند که این مکمل ها می توانند توانایی نیاسین و سیمواستاتین را برای افزایش کلسترول خوب (HDL) مختل نمایند.

نکته: این تداخل فقط در افرادی آنالیز شده است که در حال حاضر به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستند. تعیین نیست که این تداخل برای سایر افراد هم صدق می نماید یا خیر.

4. ویتامین B12 و فولات

ویتامین B12 و فولات (ویتامین B9) دو نوع مکمل پرمصرف هستند که دومی برای زنان باردار اهمیت زیادی دارد. افراد سالمند، کسانی که از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می نمایند و افراد مبتلا به اختلالات گوارشی به مصرف مکمل B12 تشویق می شوند. به طور کلی، مصرف همزمان فولات و ویتامین B12 مشکل ساز نیست، اما زیاده روی در دریافت فولات می تواند علائم کمبود ویتامین B12 را پنهان کند.

کمبود ویتامین B12 ممکن است به کم خونی مگالوبلاستیک منجر گردد، وضعیتی که در آن گلبول های قرمز خون به طور غیرعادی بزرگ هستند اما تعداد آن ها کاهش یافته است. مصرف مقادیر زیاد فولات می تواند کم خونی را اصلاح کند، به طوری که باعث گردد متوجه پایین بودن سطح ویتامین B12 نشوید. چنانچه کمبود ویتامین B12 برطرف نگردد، ممکن است آسیب عصبی دائمی ایجاد گردد.

قبل از اضافه کردن این دو مکمل به برنامه روزانه خود از پزشک بخواهید که با آزمایش خون میزان ویتامین های شما را آنالیز کند. بعلاوه به خاطر داشته باشید که هرگز نباید در طول روز بیش از 1000 میکروگرم اسید فولیک از غذاهای غنی شده یا مکمل ها دریافت کنید، مگر اینکه پزشک تجویز نموده باشد.

آیا مصرف مکمل مولتی ویتامین-مینرال خطرناک است؟

مکمل مولتی ویتامین-مینرال حاوی چند ماده مغذی مختلف با دوزهای متفاوت هستند. اگر تصمیم به مصرف این محصول دارید، گزینه ای را انتخاب کنید که بیش از 100 درصد احتیاج روزانه بدن را تامین نکند. اگر پزشک برای شما مکمل تجویز کرد، حتما او را از سایر مکمل هایی که استفاده می کنید آگاه کنید تا از تداخل ویتامین ها و مواد معدنی جلوگیری گردد.

کلام پایانی

در بسیاری از موارد، مکمل ها عالی هستند. اما نباید جایگزین رژیم غذایی سالم، ورزش منظم یا خواب باکیفیت شوند. اگر می خواهید به سراغ مکمل ها بروید، ابتدا به موارد اصلی مثل تغذیه، ورزش، خواب و نوشیدن آب کافی توجه کنید. سپس از پزشک یا متخصص تغذیه برای انتخاب برترین محصول یاری بگیرید. این موضوع به ویژه برای کسانی مهم است که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا دارو مصرف می نمایند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: verywellhealth, livestrong, medicinenet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2600

به "مصرف همزمان کدام ویتامین ها و مواد معدنی توصیه نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف همزمان کدام ویتامین ها و مواد معدنی توصیه نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید