نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی افتتاح شد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی افتتاح شد.

نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی افتتاح شد

سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی از نزدیک با نحوه کار دستگاه های به نمایش درآمده در حوزه فناورانه مرتبط با مباحث میراث فرهنگی آشنا و در جریان فعالیت های مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه و تازه های نشر این مرکز نهاده شد.

لیلی کاظم پور، مدیر اجرایی نمایشگاه و مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نمایشگاه گفت: از اهداف برگزاری این نمایشگاه که در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه های تاریخی کشور به وسیله پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی برگزار شده، میتوان به ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه های تاریخی با تکیه بر فعالیت های فناورانه و ایجاد دستاوردهای علمی و مستندسازی آنان و تشویق به حمایت، حفاظت، احیا و بازسازی بناها و محوطه های تاریخی و ترویج فرهنگ آن در سطوح ملی و بین المللی اشاره نمود.

وی توضیح داد: بهره مندی از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی در فراوری علم و فناوری با اتکا بر منابع انسانی دانش پایه و ماهر و مسئولیت پذیر از اصلی ترین اهداف این نمایشگاه است.

مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی اظهار کرد: بعلاوه ارتقای کمی و کیفی، تنوع بخشی و توسعه پژوهش های بنیادی کاربردی و بهره گیری از علوم و فناوری های روزآمد در بخش میراث فرهنگی و گردشگری و معرفی ارزش ها و ظرفیت های نهفته در میراث فرهنگی میراث طبیعی و گردشگری در سطح ملی منطقه ای و جهانی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

کاظم پور اضافه نمود: در این نمایشگاه دستگاه هایی نظیر مغناطیس سنج سزیوم -روبیدیم- G858 ترموگرافی، نشت یابی، اسکن زیرسطحی و نقشه برداری با رویکرد ضرورت استفاده و بهره گیری از دستگاه های خاص در حوزه های فناوردانه مرتبط با مباحث تاریخی و میراث فرهنگی، بخشی از محصولات فرهنگی و تازه های نشر پژوهشگاه و 24 عکس از قبل و بعد بازسازی آثار تاریخی در معرض دید نهاده شده اند.

وی گفت: برپایی این نمایشگاه می تواند افزایش اعتبار و حمایت و حفاظت مناسب از میراث جهانی را نیز در بر داشته باشد و این موضوع باعث افزایش سطح آگاهی، مشارکت و پشتیبانی از آثار به وسیله ارتباط و تقویت این مهم می گردد.

مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: پژوهشگاه با برپایی این دست از نمایشگاه ها و نشست های تخصصی و بهره مندی از متخصصین و پژوهشگران حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری در راستای تحقق اهداف راهبردی و حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی گردشگری و فرهنگ سازی مناسب نسبت به حفاظت از ابنیه و یادمان های ارزشمند گذشتگان می کوشد.

نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی تا 30 فروردین 1402 در محل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برقرار است.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2579

به "نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستندسازی بناها و محوطه های تاریخی افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید