هشدار هواشناسی نسبت به بارش برف و باران از 25 آذر

به گزارش تور ارمنستان ارزان، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری از فعالیت سامانه بارشی از فردا (25 آذر ماه) تا اواخر وقت پنجشنبه (27 آذر ماه) خبر داد و برای کشاورزان، باغداران و... توصیه هایی را ارایه کرد.

هشدار هواشناسی نسبت به بارش برف و باران از 25 آذر

به گزارش خبرنگاران، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران در مناطق جنوبی گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد و در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف و وزش باد فردا (25 آذرماه) برای جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان و غرب کرمانشاه، چهارشنبه (26 آذرماه) برای نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، نیمه شمالی مرکزی، نیمه شمالی همدان، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز و تهران و پنج شنبه (27 آذرماه) برای غرب اصفهان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده ها، کاهش دید، سختی تردد در گردنه ها و جاده های مواصلاتی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به بازگشایی آبروهای درون شهری و برون شهری، آمادگی دستگاه های برف روبی برای جاده های کوهستانی و مناطق سردسیر، انجام اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های اجرایی مانند شهرداری ها، احتیاط در تردد و توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و آمادگی سازمان های امدادرسان توصیه می کند.

این سازمان با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: چهارشنبه (26 آذرماه) در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، مناطق شمالی چهارمحال و بختیاری و مناطق جنوبی استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین و پنجشنبه (27 آذرماه) در استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق جنوبی استان های مرکزی، ایلام و مناطق شمالی استان های بوشهر و فارس بارش باران و در مناطق سردسیر بارش برف و در مناطق جنوبی کشور احتمال تگرگ پیش بینی شده است.

حاکمیت این شرایط جوی وارد آمدن خسارت به محصولات و تجهیزات کشاورزی را در پی دارد بنابراین برای مزارع و باغات زهکشی و پاکسازی جهت آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها، تسریع در کشت محصولات پائیزه تا روز سه شنبه (25 آذرماه) و انتقال نهاده های کشاورزی به مکان های مسقف جهت جلوگیری از خسارت برف و باران شدید در روز چهارشنبه و پنجشنبه (26 و 27 آذرماه)، مستحکم کردن سازه های باغی در برابر وزش باد شدید، رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف به ویژه در شیب های جنوبی و آفتابگیر توصیه می شود.

از دیگر توصیه های هواشناسی برای مزارع و باغات می توان به کارتن بندی دور تنه درختان میوه به منظور جمع آوری آفات زمستان گذران، پایش و مبارزه با آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور با توجه به مساعد شدن شرایط جوی برای هجوم ملخ، انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، انجام عملیات یخ آب زمستانه در دمای منفی 7 درجه سانتیگراد به منظور از بین بردن آفات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف به خصوص صیفی جات استان بوشهرو حفاظت از مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر در برابر تگرگ اشاره کرد.

سازمان هواشناسی برای سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار نسبت به تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف، استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، برای سالن های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما، خودداری از استفاده از آب باران برای دام ها، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها با توجه به کاهش دما توصیه کرد.

پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما، شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی ها از توصیه های سازمان هواشناسی برای استخرهای پرورش ماهی است.

این سازمان به عشایر و زنبورداران نسبت به خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها با توجه به وقوع بارش ها ، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی ها جهت زمستان گذرانی، خودداری از چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش توصیه می کند.

تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به فرایند کاهشی دما و آغاز بارش ها، تسریع در عملیات خاک ورزی تا روز سه شنبه (25 آذرماه) و خودداری از استقرار ماشین آلات کشاورزی روی زمین هنگام وقوع بارش ها از توصیه های سازمان هواشناسی برای صاحبان ماشین آلات و ادوات کشاورزی است.

هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2.5 متر در شمال خلیج فارس از چهارشنبه (26 آذرماه) تا پنج شنبه (27 آذرماه) پیش بینی می شود. در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و قایق های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی و اختلال در فعالیت های دریایی در ساحل و فعالیت های فراساحل دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت تفریحات آبی، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به ویژه فراساحل توصیه می کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1752

به "هشدار هواشناسی نسبت به بارش برف و باران از 25 آذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار هواشناسی نسبت به بارش برف و باران از 25 آذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید