چرا پیتون یک خودروی مفهومی ایرانی باقی ماند؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، یک مقایسه جالب میان پروژه های انجام گرفته توسط شرکت های خودروساز دولتی و برخی از افراد خلاق در این صنعت نشان می دهد در صورتی آزادسازی صنعت خودرو ایران از مداخله دولت، کشور قادر است به یک پنجاهم هزینه های اجرا شده به صادرکننده خودرو در منطقه تبدیل شود. این ادعا گرچه گزاف به نظر می رسد اما مرور دوباره تاریخ در یک دهه گذشته گویای یک تجربه پیروز در این زمینه است که با کارشکنی های مختلف مدت هاست به دست فراموشی سپرده شده و کسی از عاقبت آن خبر ندارد. این پروژه که نام پیتون (Python) را بر خود دارد و بسیاری از علاقه مندان به خودرو با زوایای مختلف آن آشنا هستند، درست در بحبوحه تحریم های سنگین جامعه جهانی علیه کشور در سال 1391 به بار نشست و شگفتی همگان را برانگیخت.

چرا پیتون یک خودروی مفهومی ایرانی باقی ماند؟

پیتون که باگذشت هفت سال کماکان ظاهر زیبا، متفاوت و باطراوت خود را حفظ کرده است، یک محصول مالی حاصل دستان هنرمند چند جوان دانشجو بود که هرگز امکان تولید نیافت. اینجا ضمن معرفی کار و بررسی زوایای مختلف آن، به اعداد جالبی برمی خوریم که نشان می دهد چه منابع مالی عظیمی را در سه دهه اخیر صرف توسعه صنعت خودرو دولتی کرده ایم.

پیتون چگونه خلق شد؟

نمای پشتی پیتون

این خودرو با سرمایه گذاری یک شرکت فعال در زمینه کالاها و تجهیزات پزشکی امکان متولد شدن یافت. احمد عالی فر نام مدیر شرکتی است که با پشتیبانی از ایده های چند جوان قصد داشت کاری شبیه آنچه تسلا و ایلان ماسک در آمریکا انجام دادند را در ایران محقق کند. وی که سال 91 با برخی رسانه ها در خصوص این پروژه گفت وگو داشته در مراسم رونمایی از پیتون مشخصات کلی خودرو را اینگونه تعریف کرده است: پیتون خودرویی منحصر به فرد و 100درصد ایرانی در کلاس سدان چهار در خانوادگی است و می توان گفت با ساخت آن در داخل شاهد انقلابی در زمینه طراحی خودروهای ایرانی خواهیم بود. ساخت نمونه مشابه این خودرو در خارج از کشور توسط شرکت های خودروسازی جهان بالای 150هزار دلار هزینه دارد درحالی که خودرو فوق با استفاده از امکانات موجود کشور و تنها با هزینه ای در حدود یک میلیارد ریال طراحی و ساخته شده است.

مقصودی سرطراح و عضو این پروژه که سال 1390 طرح اولیه دنا را برای ایران خودرو خلق کرده، در مراسم رونمایی از پیتون درباره این پروژه گفته است: این خودرو یک اتومبیل سدان در کلاس سی(C) است که در طراحی آن راحتی خانواده ها ملاک عمل قرار گرفته و قابلیت نصب موتورهای 1600 و 1800 سی سی روی آن وجود دارد. خودروی مذکور مطابق با استانداردهای جهانی و با هدف ارائه به بازارهای خارجی طراحی شده است.

نگاه خودروسازان به ایده های جدید

ماکت پیتون

اگر شرکت های خودروسازی ما بخواهند اتومبیلی هم سطح سلیقه جهانی طراحی و تولید کنند، طراحان ایرانی این توانایی را دارند اما مشکل جایی است که خودروساز ما حواسش به تنوع سلیقه ها نیست یا برای شان اهمیتی ندارد که مردم به خصوص جوان ها چه ماشینی با چه طراحی و رنگی سوار می شوند. این را ایمان مقصودی در گفت وگو با مجله همشهری جوان در اسفند 1391 می گوید. گفت وگویی که در آن او مثل خیلی از طراحان دیگر دل پردردی از صاحبان صنعت خودرو داشته و تلخ سخن می گوید. مقصودی گفته: بعد از طراحی پیتون خیلی ها به من زنگ زدند که بدانند طرحم را چند می فروشم اما من به همه آنها گفتم به خاطر حمایت از تولید ملی، حاضرم طرح خودروی پیتون را به صورت رایگان به یکی از کارخانجات خودروسازی واگذار کنم تا آنها از روی این طرح یک خودروی کاملا ملی بسازند.

یک مقایسه جالب / هزینه های بخش خصوصی یک هفتاد و پنجم بخش دولتی است!

در حالی که ایران خودرو تنها برای به روزرسانی خودروهایی نظیر دنا پلاس و پژو 207 اس دی نزدیک به 55 میلیارد تومان در سال 96 هزینه کرده ، کمی پیشتر از آن یک خودرو کاملا ایرانی در قلب پایتخت متولد شده که برای طراحی و تولید یک نمونه از آن تنها 70 میلیون تومان هزینه شده است. این عدد را خود مقصودی در گفت وگو با همشهری جوان اعلام کرده و گفته کل این پروژه طی هشت ماه با کمک 20 جوان 26-27 ساله و به سرپرستی او به ثمر نشسته و مراحل مدل سازی، تست آیرودینامیکی نرم افزاری، مدل سازی رایانه ای، گرافیک، اجرا و فینیشینگ کلا در داخل اجرا شده است.

طراح دنا و پیتون واقعا کیست؟

ایمان مقصودی

ایمان مقصودی متولد 1359 است و الان حدودا 40 سال سن دارد. او لیسانسیه طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد اراک در سال 1377 است و سال 2006 در مسابقات معتبر InteriorMotives که به طراحی خودروهای کانسپت مربوط است، توانسته جایزه معتبری را به دست آورد. علاقه او به طراحی خودرو با خواندن مجله ماشین تحریک شده و سپس برای نخستین بار در دوره دبیرستان به صورت کاملا داوطلبانه با شرکت پارس خودرو در یک پروژه کاری همکاری می کند. این نابغه ایرانی که در مسابقه طراحی شرکت فراری در سال 2005-2006 همزمان سه جایزه بزرگ را به خود اختصاص می دهد، طبق گفته نادر فقیه زاده توانسته با ذهن خلاقش توجه مارک ژیرارد طراح مشهور و داور مسابقات را به خود جلب کند و بعدها حتی تا یک قدمی ورود به شرکت ب.ام.و پیش رفت.

منبع: دیوار
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 913

به "چرا پیتون یک خودروی مفهومی ایرانی باقی ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پیتون یک خودروی مفهومی ایرانی باقی ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید