آخرین شرایط سد تعلیق شده زیبا محمد که مشکل بیکاری را حل می نماید

به گزارش تور ارمنستان ارزان، 10 سال ازآغاز عملیات اجرایی سد زیبا محمد گذشته سدی که در صورت احداث بیش از دو هزار و 300 هکتار از اراضی دیم دهستان ازنا را به آبی تبدیل می نماید.

آخرین شرایط سد تعلیق شده زیبا محمد که مشکل بیکاری را حل می نماید

پیش بینی شده است که در سال 2025 میلادی بیش از 80 درصد از فراوریات بخش کشاورزی در دنیا به صورت آبی و به یاری سد ها و مخازن صورت می گیرد بعلاوه با توجه به تغییرات آب و هوایی، سد ها و مخازن ذخیره آب نقشی انکار ناپذیر در ارتقا رفاه و جلوگیری از قحطی ایفا می نمایند.

بر اساس آمار های وزارت نیرو بیش از 11 درصد از آب های جاری کشور از استان لرستان عبور می نمایند و سرشاخه های بسیاری از این رود ها در خود لرستان قرار گرفته است.

با توجه به این سرمایه بزرگ و وجود خاک حاصل خیز در لرستان بایستی شاهد سد های بزرگی در لرستان باشیم که متاسفانه به علت عدم توجه دولت های گذشتهف در عرصه عمل شاهد این موضوع نیستیم و تمام ذخیره سد های لرستان حدود 206 میلیون متر مکعب است.

هفت سد کوچک دیگر نیز در حال حاضر در لرستان در حال ساخته شدن هستند که اگر این سد ها به بهره برداری برسند مجموع ذخیره آبی لرستان به 350 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

بعلاوه بر اساس گفته های مسئولان آب و منطقه ای لرستان تا به امروز مجوز های زیادی برای احداث سد در لرستان گرفته شده است و در صورتی که این پروژه ها تکمیل شوند ذخیره آبی لرستان به 960 میلیون متر مکعب میرسد.

یکی از سد های در حال ساخت لرستان سد زیبا محمد بوده که کاربرد آن مربوز به بخش کشاورزی است و درصورت بهره برداری از آن بیش از دو هزار و 300 هکتار از اراضی حاصل خیز دشت ازنا از کشت دیم به کشت آبی تبدیل خواهد شد و مشکل بیکاری در این دهستان 16 هزار نفره حل خواهد نمود، اما روند فعلی تخصیص اعتبار به این طرح از آینده نامعلوم آن خبر می دهد.

برای آگاهی از شرایط این سد به صورت میدانی در منطقه زیبا محمد حضور پیدا کردیم و از زبان کشاورزان منطقه از وعده های که مسئولان طی سالیان گذشته برای احداث این سد داده اند و چیزی که در عمل رخ داده پرس و جو کردیم.

بیش از 14 هزار هکتار زمین مرغوب زراعی در پایین دست سد زیبا محمد قرار گرفته است

احمد زرین زاده کشاورز منطقه ازنای سگوند که در طی سالیان گذشته برای ده مرتبه به عنوان کشاورز نمونه در لرستان انتخاب شده است در ارتباط با این پروژه گفت: این سد در بالادست دشت ازنا قرار گرفته است. در پایین دست این سد بیش از 14 هزار هکتار زمین مرغوب زراعی قرار گرفته است که امروزه بیش از 90 درصد آنان به صورت دیم کشت می شوند.

او اضافه کرد: علت طی سالیان گذشته حدود 20 بار کشاورزان نمونه لرستان از منطقه ازنا انتخاب شده اند. همین موضوع علت اصلی بر حاصل خیزی زمین های این منطقه است.

این کشاورز منطقه ازنای سگوند گفت: برای نمونه در سال گذشته خود من در هر هکتار حدود سه تن و 500 کیلوگرم گندم برداشت کردم و در سال هایی که شرایط بارندگی مناسب است این مقدار به بیش از چهار تن و 500 کیلوگرم می رسد.

با احداث سد مشکل اشتغال در دهستان 16 هزار نفره ازنا حل خواهد شد

این کشاورز نمونه لرستانی با بیان اینکه در صورتی که زمین های این منطقه آبی شوند شاهد خواهیم بود این مقدار فراوری گندم به بیش از هفت تن در هکتار می رسد و علاوه بر افزایش فراوری مهمترین علت ایجاد سد تحول بسیار بزرگ مالی است که برای بیش از 16 هزار نفر از مردم دهستان ازنای سگوند اتفاق خواهد افتاد و مشکل بیکاری در این منطقه به کلی حل خواهد شد.

پس از سال 97 روند احداث سد تقریبا تعطیل شده است

در ادامه به سراغ یکی دیگر از کشاورزان این منطقه رفتیم صمد خسروی در ارتباط با ایین پروژه گفت: موضوع احداث سد زیبا محمد از سال 70 در این منطقه مطرح شده است و کشاورزان بیش از 30 سال است که در انتظار احداث این سد هستند.

او با بیان اینکه مسئولان استان بالاخره در سال 91 با حضور در منطقه کلنگ احداث سد را زدند، اما چیزی که مردم منطقه تا سال 95 شاهد بودند خوابیدن این پروژه بود البته در سال های 96 و 97 عملیات احداث این سد پیشرفت هایی داشت، اما پس از سال 97 دوباره به شرایط گذشته برگشته است.

این کشاورز در بخش پایانی صحبت ها خودگفت: در صورت احداث این سد شاهد حل مشکل بیکاری در دهستان 16 هزار نفره ازنا خواهیم بود.

سپس به سراغ معاون شرکت آب و منطقه ای لرستان رفتیم تا از آخرین شرایط پیشرفت فیزیکی این پروژه آگاهی یابیم.

برای تکمیل سد زیبا محمد به 470 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است

سیاوش زید علی با بیان اینکه ارتفاع این سد 45متر از بستر رودخانه، عرض تاج 10 متر و طول تاج 404 متر و بعلاوه حجم مخزن این سد 9 میلیون و 540 هزار مترمکعب آب است، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه پنج درصد بوده و برای تکمیل این سد به 470 میلیارد تومان اعتبار احتیاجمندیم.

او با بیان اینکه در امسال برای این سد 6 میلیار و 700 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: با گذشت 6 ماه از شروع سال هنوز اعتباری به پیمانکار پرداخت نشده است.

معاون شرکت آب و منطقه ای لرستان گفت: برای احداث یک سد اعتبارات هفت یا هشت میلیارد تومانی فایده ای ندارد بلکه اگر مسئولان خواستار احداث این سد هستند بایستی با حمایت از شرکت آب و منطقه ای و رایزنی های خود در سطح کلان اعتبارات سالانه بیش از 50 میلیارد تومان در نظر بگیرند و تمام کوشش خود را جهت ابلاغ آنان نیز انجام دهند.

زید علی با اشاره به اینکه پس از مسائل مالی سال 97 کشور وزارت نیرو پروژه های خود را اولویت بندی کرد و اعتبارات اصلی خود را به پروژه های با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی تخصیص داده که سد زیبا محمد جز این طرح ها نیست.

مقدار ذخایر آبی استان پنج برابر خواهد شد

او اضافه کرد: در سال های گذشته در رسانه های استان شاهد این موضوع هستیم که تخصیص آب به لرستان کم است با وجود اینکه این موضوع تا حدودی درست است، اما باید بدانیم که تا به امروز مجوز های زیادی برای احداث سد در لرستان گرفته شده است و در صورتی که این پروژه ها تکمیل شوند ذخیره آبی لرستان به 960 میلیون متر مکعب میرسد.

معاون شرکت آب و منطقه ای لرستان گفـت: این مقدار در حال حاضر 206 میلیون متر مکعب است و اگر مسئولان و نمایندگان استان کوشش خود را به جای گرفتن تخصیص آب بر روی شروع عملیات اجرایی و تامین اعتبار برای این سد ها نمایند در اینده ای نزدیک ذخایر آبی استان بیش از پنج برابر میشود، اما این وضوع احتیاج به استفاده از تمام ظرفیت های استان در سطح دولت و مجلس است.

منبع: فارس

خبرنگاران لرستان خرم آباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2506

به "آخرین شرایط سد تعلیق شده زیبا محمد که مشکل بیکاری را حل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط سد تعلیق شده زیبا محمد که مشکل بیکاری را حل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید