خبرنگاران احتیاج بخش کشاورزی و محیط زیست گلستان به تحقیقات پژوهشی

به گزارش تور ارمنستان ارزان، گنبدکاووس - خبرنگاران - بخش کشاورزی گلستان با فراوری 5.2 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در سال و نیز حوزه محیط زیست این استان شمالی با 452 هزار هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار هکتار مرتع، چهار تالاب بین المللی، دریا و کوهستان به گفته مسوولان این 2 سازمان، احتیاج مبرم به تحقیقات پژوهشی دارد.

خبرنگاران احتیاج بخش کشاورزی و محیط زیست گلستان به تحقیقات پژوهشی

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان عصر امروز یکشنبه در همایش مجازی گرامی داشت هفته پژوهش (22 تا 28 آذر) به میزبانی دانشگاه گنبدکاووس توجه به تحقیقات پژوهشی و علمی را لازمه افزایش بهره وری و فراوریات بخش کشاورزی و نیر برطرف مسائل زیست محیطی دانسته و آمادگی خود را برای همکاری متقابل با دانشگاه ها اعلام کردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: افزایش فراوری و بهره وری در بخش زراعت، باغبانی، دامپروری و آب و خاک استان مستلزم استفاده از تحقیقات پژوهشی کاربردی است زیرا بدون توجه به راه چارههای علمی، رونق فراوری و ارتقای اقتصاد و معیشت بهره برداران این بخش محقق نخواهد شد.

مختار مهاجر اضافه نمود: هزاران هکتار اراضی کم بازده و شور مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس احتیاج به فعالیت های پژوهشی، تحقیقات گره گشا و ارائه الگوی مناسب کشت دارد که دانشگاهیان استان می توانند در این بخش ورود نمایند.

وی افزود: برای افزایش فراوری در بخش زراعت و باغبانی گلستان، اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین برای فراوری بیشتر و آنالیز علل کاهش مواد آلی خاک و جایگزین کردن مواد مغذی با قیمت مناسب و مدیریت بهینه منابع آب و خاک نیز به پژوهش و تحقیقات علمی احتیاج داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز دراین همایش با مهم دانستن تحقیق و پژوهش در توسعه جوامع گفت که حوزه محیط زیست و منابع طبیعی استان موضوعات متنوعی برای تحقیق دارد که باید مورد توجه دانشگاهیان قرار گیرد.

محمدرضا کنعانی اضافه نمود: ارائه راه چاره علمی برای اقتصاد و معیشت جوامع محلی حاشیه عرصه های جنگلی، تالاب ها و دریا به منظور حفظ پایدار محیط زیست لازم است و نمی توان این موضوع و وابستگی جوامع به این منابع خدادادی را نادیده گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از واحدهای فراوریی گلستان برای توسعه و جهش فراوری احتیاجمند راه چارههای علمی برای برطرف مشکل زیست محیطی خود هستند و برای آن هزینه پرداخت می نمایند، افزود: دانشگاه ها باید برای حل معضلات زیست محیطی این واحدها کار تحقیقاتی انجام دهند.

رییس دانشگاه گنبدکاووس نیز در این مراسم با تبریک هفته پژوهش، ارتباط متقابل دانشگاه و دستگاه های اجرایی برای برطرف مسائل و مسائل مبتلابه جامعه ضروری دانست و گفت: حرکت دانشگاه ها باید از آموزش محوری به سمت کارآفرینی و ثروت آفرینی تغییر کند.

ابوالفضل طهماسبی اضافه نمود: مرکز رشد واحدهای فناور شرق گلستان در دانشگاه گنبدکاووس راه اندازی شده است که ظرفیت خوبی برای استفاده استادان و دانشجویان جهت انجام فعالیت های تحقیقاتی مورد احتیاج واحدهای فراوریی و دستگاه های اجرایی استان دارد.

در سرانجام این مراسم از چهار استاد و پنج دانشجوی برتر دانشگاه گنبدکاووس در حوزه پژوهش و تحقیق تجلیل شد.

هم اکنون دانشگاه دولتی گنبدکاووس با سه دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی و علوم ورزشی و 2 واحد زیر مجموعه در شهرهای مینودشت و آزادشهر، در مجموع 70 رشته تحصیلی از کاردانی تا دکترا و افزون بر سه هزار و 200 دانشجو دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1722

به "خبرنگاران احتیاج بخش کشاورزی و محیط زیست گلستان به تحقیقات پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احتیاج بخش کشاورزی و محیط زیست گلستان به تحقیقات پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید