عمان تمامی اسناد ملی اش در ایران را تحویل می گیرد

به گزارش تور ارمنستان ارزان، خبرنگاران: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام آمادگی حضور این سازمان در نمایشگاه کتاب عمان، از ارائه اسکن تمامی اسناد موجود از این کشور در ایران طی برگزاری این نمایشگاه اطلاع داد.

عمان تمامی اسناد ملی اش در ایران را تحویل می گیرد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، عبدالمنعم وزیر اطلاع رسانی کشور عمان، با اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی صبح امروز 18 شهریور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار کرد.

صلاحی در این مراسم که جمعی از شخصیت های فرهنگی دو کشور حضور داشتند به روابط میان ایران و عمان در طول تاریخ اشاره نمود و گفت: رابطه وسیعی تاریخی میان دو دولت و ملت وجود داشته و دارد این ارتباط فرهنگی در طول سالیان گذشته به ویژه سه دهه انقلاب در سالهای جنگ تحمیلی نقش مهمی در منطقه ایفا نموده است اعتقادمان بر این است که در قرن 21 آنچه که دشمنان اسلام طراحی می نمایند در تقابل با این دین اسمانی است. بنابراین شرایط موجود اتحاد بیشتر امت اسلام را می طلبد. مشترکات فرهنگی فی ما بین دو ملت می تواند شروع گر بحث های فرهنگی مشترک میان دو ملت باشد.

وی در ادامه به معرفی سازمان اسناد در کتابخانه ملی پرداخت و ضمناً آن گفت: در 17 کشور جهان مطرح است که این مجموعه به صورت متمرکز و هیئت امنایی اداره می گردد. رئیس جمهور ریاست این هئیت امنا را بر عهده دارد و سه وزیر آموزش و پرورش ، علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دو استاد تمام دانشگاه اعضای هیئت امنا را تشکیل می دهد. بر عهده داشتن ریاست هیئت امنا توسط شخص رئیس جمهور نشان دهنده اهمیت این سازمان است.

صلاحی در ادامه به تبادلات علمی میان کتابخانه ملی با دیگر کشورهای منطقه پرداخت و گفت: تجربه این سازمان در علم کتابداری و نگهداری اسناد قدیمی و ترمیم آنها همچنین بر حوزه دیجیتال سازی بسیار زیاد است. بازدیدهای مختلفی از کشورهای آسیایی ، اروپایی و غیره از این سازمان صورت گرفته است که همگی بر ارتقای کیفی و کمی سازمان تأکید داشته اند در بازدیدی که رئیس آرشیو ملی عمان از این سازمان داشت نیز بر همین موضوع تأکید شده بود.

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: نتیجه بازدید رئیس آرشیو ملی عمان از کتابخانه این شد که یک دوره آموزشی برای کارشناسان عمان در این حوزه توسط کتابخانه ملی برگزار گردد که این امر هم صورت گرفت. اخیراً درخواست دیگری از سوی این سازمان نیز ارائه شد که بنابر آن از کتابخانه ملی درخواست شده بود تا دومین دوره نیز برگزار گردد. تمامی این فعالیت ها در حالی انجام می گردد که هیچ تفاهم نامه ای میان دو سازمان امضا نشده است امیدواریم که بازدید وزیر اطلاع رسانی این کشور از کتابخانه ملی در تسریع این عمل یاری کند.

دعوت از ایران برای شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب عمان

دکتر عبدالمنعم وزیر اطلاع رسانی کشور عمان نیز در ادامه به روابط ایران و کشورش اشاره نمود و گفت: روابط دو کشور نشان دهنده عمق تبادلات تاریخی میان دو ملت است برای ما بسی مایه افتخار است که در کتابخانه هستیم که مرکزی بزرگ برای گسترش تمدن، علم و فرهنگ اسلامی به حساب می آید و کوشش دارد تا معرفت انسانی و اسلامی را به همه انسان ها برساند.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که تمدن و پیشرفت علمی هرکشور تنها به وسیله فرهنگ به دست می آید. همواره امت ها و ملت های تاریخی و بزرگ تأکیدشان در تمدن، علم، تاریخ و فرهنگ است. تنها این تمدن ها در طول تاریخ جاوید می ماند.

عبدالمنعم به نقش کتابخانه ها در کشورهای اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: نقش اساسی کتابخانه های ملی در همه کشورهای اسلامی این است که پیغام واقعی اسلام و تمدن اسلامی را به دیگران برساند. ما ازطریق علم و معرفت می توانیم پیغام انسانی رسالت اسلام را به دیگران معرفی کنیم. اسلام دین عدالت ، تسامح و تمدن انسانی است بنابراین در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند انتقال این پیغام هستیم.

وزیر اطلاع رسانی عمان در انتها گفت: ما در وزارت اطلاع رسانی ارتباطات خوبی با دکتر احمد رئیس آرشیو ملی عمان داریم. ایشان نیز بر توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور از این طریق تاکید کردند. همچنین در همین جا از حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب عمان که زیر نظر این وزارتخانه برگزار می گردد، استقبال می کنیم.

صلاحی در ادامه سخنان عبدالمنعم با استقبال از پیشنهاد وی، گفت: کتابخانه ملی با همه بخش های انتشاراتی که وابسته به آن است در نمایشگاه بین المللی کتاب عمان شرکت خواهد نمود. در این نمایشگاه کوشش داریم تا همه اسناد موجود در آرشیو ملی که مرتبط با کشور عمان است را اسکن و در نمایشگاه عرضه کنیم. همچنین فهرستی از کتاب ها، انتها نامه ها و دیگر منابعی که از ایران درباره عمان موجود است نیز در اختیار پژوهشگران کشور عمان قرار خواهیم داد. توقع داریم که این همکاری دو جانبه باشد و عمان نیز فرصت و تصاویری از اسناد نسخ خطی و کلیه منابع موجود در آرشیو ملی اش که مرتبط با ایران است را در اختیار ما قراردهد.

در ادامه این دیدار نیز، وزیر اطلاع رسانی کشور عمان به همراه هیئت همراه به بازدید از بخش های مختلفی کتابخانه ملی ایران پرداخت و با نحوه کار بخش های آن آشنا شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 510

به "عمان تمامی اسناد ملی اش در ایران را تحویل می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان تمامی اسناد ملی اش در ایران را تحویل می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید