لزوم غربالگری روانشناختی دانش آموزان، به خطر افتادن رشد اجتماعی آنها در پاندمی کووید19
به گزارش تور ارمنستان ارزان، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس به صورت حضوری، گفت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می کنیم وزارت آموزش و پرورش به وسیله تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراکه دانش آموزان 1.5 سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را بر طرف کرد.
دکتر محمد حاتمی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس به علت کاهش آسیب زای مهارت های ارتباطی دانش آموزان، اظهار کرد: با توجه به پاندمی کووید 19 و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتار ساز برای بچه ها و نوجوانان محسوب می گردد حذف شده و در واقع نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. از این رو ضروری است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.
حاتمی اضافه نمود: پیش بینی ما این است دانش آموزانی که یک سال و نیم به علت پاندمی کووید 19 در قرنطینه بوده اند احتیاج به برنامه های ویژه ای برای کسب مهارت های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای کنترل آسیب های اجتماعی بدهیم.
وی با بیان اینکه یک سال نیم است که در شرایط بحران به سر می بریم و خانواده ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای مالی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی بچه ها و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته به علت پاندمی کووید 19، مدارس تعطیل است، بچه ها و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و به وسیله تعامل اجتماعی می توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید 19 تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خود را از دست داده اند. از سوی دیگر برای هویت یابی احتیاجمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیش تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمی دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خود را به دست می آوند و این امر هم نگران کننده است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر اینکه مدرسه باید مدرسه زندگی باشد، خاطر نشان کرد: علم آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به بچه ها و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم هم در ایام پاندمی کووید 19 حذف شد و نهایتا منجر به این می گردد که دانش آموزان نتوانند در آینده بهره وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.
حاتمی معتقد است که شرایط ایجاد شده به واسطه پاندمی کووید 19 و در عین حال حاکمیت مطلق فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی بچه ها و نوجوانان شده و از این رو باید وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط تازه تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند.
وی در مورد لزوم تغییر در ساختار آموزش و پرورش، توضیح داد: آموزش و پرورش باید با توجه به شرایط ایجاد شده تحولاتی را در درون خود ایجاد کند تا بتوانیم مدرسه ای با کیفیت داشته و مهارت های لازم را متناسب با شرایط ایجاد شده به دانش آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، مدرسه زندگی است به این معنا که دانش آموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارت های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش و پرورش نمی توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش و پرورش است. باید ساختارهای تازهی را در آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد کنیم تا از قافله علم آموزی و دانش آموز سالم عقب نمانیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سرانجام سخنان خود آموزش معلمین، مربیان و کسانی که با دانش آموزان در ارتباط هستند را امری مهم دانست و این را هم گفت که با توجه به شرایط تازه ایجاد شده این افراد باید تحت آموزش ویژه ای برای برقراری ارتباط با دانش آموزان قرار گیرند.
منبع: خبرگزاری ایسنا