یا نمره یا مرگ&amphellip! پدیده ای به نام داروهای هوشمند

به گزارش تور ارمنستان ارزان، استرس و دلشوره امتحانات باعث فشار روانی بیشتری روی محصلان یا گاهی والدین می گردد و آنها را مجاب به پیدا کردن میان برهای زیرکانه می نماید.

یا نمره یا مرگ&amphellip! پدیده ای به نام داروهای هوشمند

تحمل این همه فشار عصبی فقط برای گرفتن نمرات خوب! ارزشش را دارد؟ البته بیشتر دانشجویان هستند که در فکر میان بر هستند نه دانش آموزان. اما هر ساله با نزدیک شدن فصل امتحانات، مسئله ای به عنوان داروهای هوشمند نقل محافل شده که طبق شایعات به نظر می رسد با مصرف این داروها می توان نمره خوبی کسب کرد.

داروهایی مانند ریتالین، کانسِرتا و آدِرال می توانند تعادل انتقال دهنده های عصبی مغز (نوروترانزمیتر) را تغییر دهند. بنابراین، این انتقال دهنده ها بر نحوه عملکرد مغز بر کنترل تکانه ها (impulse) و توجه تأثیر می گذارد. این گونه داروها برای درمان اختلال کمبود توجه مصرف می گردد.

شاید بزرگترین سوء برداشتی که دانشجویان یا دانش آموزان از این داروها دارند این باشد که آنها به طرز جادویی و معجزه آسایی برترین نمرات و رتبه ها را برایشان به ارمغان می آورد. اما واقعیت چیز دیگری است. این داروها فقط محرکی هستند که به محصلان و دانشجویان یاری می نماید تا هشیارتر بمانند و بر کاری که انجام می دهند متمرکز شوند.

هانک گریلی، مدیر مرکز اخلاق پزشکی در دانشگاه استنفورد، می گوید: این داروها فقط باعث می گردد شما بیشتر شب زنده دار، هشیار و گوش بزنگ باشید. مطمئن باشید این داروها به جای شما به مدت ده هفته سرشان توی کتاب نخواهد بود. این کار فقط از پس خودتان برمی آید.

به گفته گریلی، به علت همین سوء برداشت، بسیاری از دانشجویان این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف می نمایند در حالی که می توانند با چند فنجان اسپرسو یا قهوه همین تأثیر را دریافت نمایند؛ بدون اینکه عوارض جانبی خاصی در ایام امتحانات گریبانگیرشان گردد.

دکتر نورا والکو، مدیر مؤسسه بین المللی سوءمصرف مواد (NIDA) می گوید: ما می دانیم که دانشجویان از این داروهای محرک بدون تجویز پزشک استفاده می نمایند زیرا فکر می نمایند مصرف آنها بی خطر و امن است و به آنها مزیت رقابت را می دهد.

به گفته والکو، مصرف این داروها خطرناک است. مثلا آدِرال برای افزایش توجه مؤثر است اما فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد و ممکن است منجر به مسائل قلبی و فشار خون جدی گردد. این داروها اعتیادآور نیز هستند و تأثیر آنها بر مغز در طولانی مدت هنوز تعیین نیست.

به گفته والکو، عوارض جانبی منفی برای آنهایی که داروهای تجویزی مصرف می نمایند می تواند خطرناک تر باشد. مرکز NIDA بر این عقیده است که مصرف این محرک ها در ترکیب با الکل یا داروهای بدون نسخه مانند داروی سرماخوردگی خطرناک است.

هر روز دانشجویان بیشتری این دارو را نیز به قفسه داروهای خود اضافه می نمایند. داروی نوی به نام پروویجیل (Provigil) که به تازگی سرو کله اش در خوابگاه های دانشجویی پیدا شده و البته مورد تأیید FDA نیز هست، معمولاً برای درمان اختلالات خواب نظیر حمله خواب یا نارکولپسی (خواب آلودگی شدید و احتیاج به خواب) تجویز می گردد. استفاده بی علت از پروویجیل به عنوان یک داروی بازدارنده به دانشجویان یاری می نماید تمام شب را بیدار بمانند.

گزارشات نو نشان می دهد بعضی از دانشجویان نیز به تازگی از این داروها به شیوه ترکیبی استفاده می نمایند؛ مثلاً آدرال با تأثیر فوری (مؤثر به مدت 3 ساعت) و آدرال با تأثیر طولانی (مؤثر به مدت 7 ساعت) را با هم مصرف می نمایند. این ترکیب به آنها یاری می نماید تا مدت بیشتری را در طول دوره امتحانات بیدار بمانند؛ روزهای خسته نماینده کلاس های فشرده، ورقه های امتحانی و امتحانات سرانجام ترم.

گریلی می گوید: خطرات این داروها کم اما جدی است. بنابراین، باید با احتیاط مصرف شوند؛ حتی آنهایی که مبتلا به اختلالات بیش فعالی ناشی از کمبود تمرکز و اختلال کم توجهی هستند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 2459

به "یا نمره یا مرگ&amphellip! پدیده ای به نام داروهای هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یا نمره یا مرگ&amphellip! پدیده ای به نام داروهای هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید