چای های لاغری کدام است؟

به گزارش تور ارمنستان ارزان، چای یکی از نوشیدنی های محبوب در میان ایرانیان است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی و بیماری احساس بهتری به ما می دهد و هنگامی که تحت استرس قرار داریم با نوشیدن چای احساس آرامش می کنیم.

چای های لاغری کدام است؟

به گزارش گروه اجتماعی تور ارمنستان ارزان، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای، از جمله چای سبز و چای نعناع، می تواند به کاهش وزن یاری کند.

نوشیدن مقداری دم نموده چای و بسته به نوع آن، می تواند مزایای سلامتی فراوانی به همراه داشته باشد. چای یکی از نوشیدنی های محبوب در میان ایرانیان است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی و بیماری احساس بهتری به ما می دهد و هنگامی که تحت استرس قرار داریم با نوشیدن چای احساس آرامش می کنیم. اما آیا مزایا چایمی تواند شامل یاری به کاهش وزن گردد؟ (اگر این مسئله هدف باشد.)

چای از گیاه Camellia sinensis تهیه می گردد، چای ها انواع گوناگونی دارند، بر اساس این امر که چگونه برگ های تازه چای خشک و پردازش می شوند در دسته بندی های متفاوتی قرار گیرند، مانند چای سبز، اولونگ، سیاه و سفید.

حال سوال این است، آیا نوشیدن چای در کنار رژیم غذایی کم کالری و ورزش، می تواند سبب کاهش وزن گردد؟

در این مطلب با یکی از فواید نوشیدن چای آشنا خواهیم شد.

1. چای سبز: دارای ترکیباتی است که به کاهش وزن یاری کند

تصور می گردد که چای سبز به دلیل داشتن مقادیر بالای گلیات اپی گالوکاتچین (EGCG)، ترکیبی که فواید سلامتی بی شماری دارد. چای سبز به طور طبیعی مقادیر کافی کافئین دارد، ترکیب کافئین و EGCG ممکن است سبب کاهش وزن گردد. سطح پایین کافئین آن در مقایسه با چای سیاه باعث می گردد تا در هر ساعت از شبانه روز بدون تأثیر بر خواب حتی در اواخر شب به راحتی این نوشیدنی را بنوشید. کاهش وزن تنها مزیت چای سبز نیست و این نوشیدنی بسیاری خواص دیگر را شامل می گردد.

2. چای سفید: سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

هنگامی که به کاهش وزن فکر می کنید، احتمالاً چای سبز در نظرتان پدیدار می گردد، اما چای سفید نیز ممکن است به کاهش وزن یاری کند. در یک مطالعه در سال 2009 که نتایج آن در مجله Nutrition & Metabolism انتشار یافت بیان شد، عصاره چای سفید به تجزیه چربی یاری نموده و از تشکیل سلول های جدید چربی جلوگیری می نماید. این یافته ها بدان معنی نیست که چای سفید بر افرادی که آن را می نوشند تأثیر یکسانی خواهد داشت. با این حال، محققان می گویند که این مقدار EGCG بالا در چای، ترکیبی که در چای سبز نیز وجود دارد، باعث ایجاد این تجزیه در سلول های چربی می گردد.

چای سفید ممکن است به متابولیسم شما یاری کند. مطالعه ای در سال 2010 که در ژورنال بین المللی چاقی منتشر شده است، خاطر نشان می نماید که هر نوع چای (یا کپسایسین، که در فلفل ها یافت می گردد) می تواند چهار تا پنج درصد سوخت و ساز بدن را تقویت کند. در حالی که تحقیقات بیشتری در خصوص چای سفید به طور خاص مورد احتیاج است، نویسندگان این مقاله یاد آور می شوند که این چای EGCG و کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

3. چای یربا ماته: یاری به کاهش قند خون

این چای سنتی آمریکای جنوبی که از برگ و شاخه های گیاه یربا ساخته شده است، حاوی مواد شیمیایی تحریک نماینده مانند کافئین، تئوفیلین و توبرومین است. در یک مطالعه 12 هفته ای، که در سال 2015 در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine در سال 2015 منتشر شد، چای یربا ماته به شرکت نمایندگان چاق در کاهش وزن و چربی شکم یاری کرد. شرکت نمایندگان که به مدت 12 هفته از مکمل های یربا ماته استفاده نموده بودند، به طور متوسط 1.5 پوند وزن خود را از دست دادند و نسبت دور کمر به لگن تا دو درصد کاهش پیدا کردند. در مقایسه، افرادی که دارونما مصرف کردند به طور متوسط 6.2 پوند وزن به دست آوردند و نسبت دور کمر به لگن شان در طی مدت مشابه یک درصد افزایش پیدا کرد.

یربا ماته در واقع یک جایگزین قهوه است، بنابراین بسیاری ازفراد معمولا آن را به عنوان جایگزین قهوه در صبح می نوشند.

4. چای اولانگ: یاری به سوخت و ساز چربی ها

برگ های چای اولانگ تا حدی اکسیده می شوند (به عنوان مثال چای های سیاه کاملاً اکسیده می شوند) طعمی دلنشین، اما جسورانه به نوشیدنی می دهند. از طرفی دیگر ممکن است به تقویت توانایی بدن در سوخت و ساز چربی ها یاری نمایند، گزارش سال 2009 منتشر شده در مجله پزشکی چین نشان می دهد، زمانی که شرکت نمایندگان چاق به مدت شش هفته از چای اولانگ استفاده کردند، حدود دو سوم بیش از 2.2 پوند و 12 درصد چربی دور شکم خود را از دست دادند. در نهایت نیز سطح کلسترول و تری گلیسیرید به میزان سالم تری رسید.

5. چای سیاه: مانع از جذب چربی می گردد

چای سیاه نه تنها به کاهش وزن یاری می نماید بلکه می تواند از شما در برابر دیابت نوع 2 نیز محافظت کند. یک مطالعه حیوانی در سال 2017 که در ژورنال اروپایی تغذیه منتشر شد، نشان داد که چای سیاه می تواند در جلوگیری از افزایش وزن در صورت داشتن یک رژیم غذایی پرچرب، احتمالاً به دلیل خاصیت جلوگیری از جذب چربی در هنگام هضم می تواند در کاهش وزن موثر باشد. این تحقیق مقدماتی است و هنوز در خصوص انسان انجام نشده است نشان می دهد، چای سیاه حاوی ترکیبات گیاهی به نام های پلی فنول ها (یعنی ترافلاوین ها و تاروبیگان ها) است که ممکن است عامل اصلی جلوگیری از جذب چربی ها باشد.

6. چای نعناع: عطر نعناع گرسنگی را مهار کند

دفعه بعد که این چای را می نوشید، عطر آن را با دم عمیق تر و طولانی تری فرو دهید. مطالعه ای در سال 2008 که در مجله Appetite منتشر شد، نشان داد که شرکت نمایندگان هر دو ساعت به مدت 5 روز رایحه تازه و دلنشین این چای را استشمام می کردند، کالری و قند کمتری مصرف نموده بودند. به نظر می رسد رایحه چای نعناع برای مقابله با اشتها بسیار موثر است. خوشبختانه برخلاف آب نبات های نعناعی، چای نعناع کالری ندارد.

7. چای ماچا: حاوی مقدار زیادی EGCG

تهیه شده از برگ های چای سبز به صورت پودر شده، پودر چای ماچا را درون آب داغ می ریزید. این بدان معنی است که شما کل برگ چای را مصرف می کنید. به همین دلیل، مقدار بیشتری EGCG دریافت می کنید. یک مطالعه از دانشگاه کلرادو، دم نموده چای سبز و چای ماچا را مقایسه کرد و نتایج آن نشان داد که نوشیدن ماچا 137 برابر EGCG دارد در مقایسه با چای سبز، که این خود به معنای دریافت میزان هرچه بیشتر اپی گالوکتشین گالات می باشد. به نظر می رسد ماچا به خودی خود بیش از حد تلخ است، آن را درون شیر ریخته و با عسل هم بزنید تا یک ماچه خوشمزه را بنوشید.

8. چای زنجبیل: کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری

وقتی که هوس یک نوشیدنی ادویه ای می کنید، چای زنجبیل می تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد. به نظر می رسد که مصرف زنجبیل به خودی خود باعث کاهش التهاب و بهبود فشار خون می گردد. در سال 2017، Annals آموزشگاه علوم نیویورک، یافته های 60 مطالعه، روی کشت سلولی، حیوانات آزمایشگاهی و انسان را انجام داد و نتیجه گرفت که زنجبیل و ترکیبات اصلی آن اثرات مفیدی را در برابر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات مرتبط دارد.

9. چای رازیانه: یاری به افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام خواب

برخی از غذا ها مانند رازیانه باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن می شوند، هورمونی که یاری می نماید شب ها خوابی راحت و با کیفیت را تجربه کنید - و طبق مطالعه سال 2018 از دانشگاه گرانادا - ممکن است مانع از افزایش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد سالم گردد. ممکن است طعم چای رازیانه به خودی خود خیلی به ذائقه شما خوش نیاید، به ویژه اگر هوادار خوراکی های شیرین نیستید.

10. چای بابونه: کاهش استرس و اضطراب

دلایل زیادی برای تهیه یک فنجان از این چای قبل از خواب وجود دارد. برای مثال، بابونه می تواند آرامش مورد احتیاج شما را تامین کند، و مغز و بدن را آماده خواب کند. علاوه بر این مزیت، این گیاه فاقد کافئین است، بنابراین خواب را از چشمان شما نمی گیرد. سومین مزیت، بابونه دارای خواص دارویی خاصی از فلاونوئید ها به نام آپیژنین است که فعالیت سیستم عصبی را آرام می نماید تا به شما یاری کند بدون نگرانی کارتان را پیش ببرید. یک مطالعه در سال 2016 در ژورنال Phytomedicine نشان می دهد، در این مطالعه محققان دریافته اند که استفاده طولانی مدت از بابونه باعث کاهش علائم متوسط تا شدید اختلال اضطراب عمومی می گردد. احتیاط: هنوز تعیین نیست که بابونه چگونه بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: armeniaro.ir شناسه مطلب: 1066

به "چای های لاغری کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای های لاغری کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید